Dacă nu citeşti, rămâi în urma umbrei!

Educaţia este permanentă fără doar şi poate! Se poate citi mult, se pot face liste pe hârtie, care mai de care impresionante, din toate domeniile, să ne dăm deştepţi, citiţi, intelectuali sau ce-o mai fi. Nu-mi propun acum să scot de pe google nu ştiu ce titluri pompoase, ci cu sinceritate vreau să vă îndemn a citi sau să aveţi în vedere cele 10 titluri propuse de mine, pe care le-am parcurs anul ce tocmai s-a încheiat.

Dacă nu citeşti, rămâi in urmă! Degeaba te uiţi la televizor! Dacă aş şti că în majoritatea ei, populaţia s-ar uita la documentare educative, n-aş zice „degeaba”, dar ştiind că mass-media face audienţă cu ştiri de tip tabloid şi multe manele, nu cred că cei care mai respectă astăzi educaţia, ar mai trebui să se întrebe „ce rost  are să mai citeşti o carte”?. Măcar pentru mirosul hârtiei învechite vs kindle şi tot merită să încerci.

Recunosc că, până să primesc leapşa asta de la Valerică , provocat la rândul lui de campania lui Chinezu, „Biblioteca bloggerului român” nu mi-am pus niciodată problema să îmi notez sau să-mi amintesc neapărat cărţile citite într-un an, darămite să mai fac şi liste! Oh doamne! E ca şi cum m-ai pune să cos nasturi sau să calc o pereche de pantaloni din stofă! Cumplit!

Am scris atâtea bibliografii de-a lungul timpului, încât acum, printre minutele libere pe care le agăţ cu ambele braţe între orele de serviciu, amestecat mâncarea sau alte activităţi suplimentare, sigur nu m-a determinat ceva în vreo secundă liberă să am impulsul să notez ceea ce citesc! M-am bazat aşa pe oarecare memorie, poate si vizuală.

Cu adevărat este o mare provocare să-mi amintesc asta, când am impresia că „bătrâneţile mele” copleşite de griji, abia îmi permit să-mi amintesc ce am făcut ieri! Dar, hai să încerc, nah, de dragul vostru, să fac o listă de 10 cărţi, fără să adaug pe cele de specialitate care, vrând sau nevrând le tot parcurg.

  1. Puric, Dan, 2011, Fii demn, Editura Dan Puric
  2. Puric, Dan, 2009, Despre omul frumos, Editura Dan Puric

În ambele cărţi ale lui Dan Puric pe care le-am parcurs, am regăsit adevărate filosofii de viaţă, presărate cu umor, printre amintirile copilăriei şi vieţii sale!

  1. Dulcan, C-tin, Dumitru, 2009, Inteligenţa materiei, ediţia a III-a revizuită şi adăugită, Editura Eikon, Cluj Napoca – este o carte ce te lămureşte ce înseamnă Dumnezeu, materie, inteligenţă, comunicare până la nivelul monocelular, trecând graniţele filosofice sau religioase, transpuse din punctul de vedere al autorului, de formaţie medic neurolog.
  2. Schwartz, David, 2010, Puterea magică a gândului, Editura Curtea Veche – o carte de dezvoltare personală, cu multe exemple, în care ţi se explică orice ai de gând să îţi propui sau chiar ţi-ai propus deja, se bazează pe pozitivism, pe gânduri bune şi acţiune. Încetează să-ţi mai plângi de milă! Acţionează, chiar dacă nu ai încredere în tine! Dacă nu acţionezi, Dumnezeu nu-ţi bagă în traistă.
  3. Haruki Murakami, 2002, Pădurea norvegiană, Editura Polirom – o carte impresionantă, cu titlu inspirat din celebra melodie a formaţiei Beatles ,un fel de roman autobiografic în care naratorul îşi aminteşte de cele două iubiri ale sale: cu Naoko şi cu Midori, cele două fiind două firi opuse. Firul poveştilor sale de dragoste le puteţi urmări citind cartea. Vă asigur că vă va captiva fără să vă lase să vă odihniţi.
  4. Teru Miyamoto, 2012 (orig.1982), Brocart de toamnă, Editura Humanitas Fiction – un alt autor japonez venerat în ţara lui şi nu numai, expune într-un roman emoţionant o dragoste spulberată într-o clipă şi “reînviată” tot pentru o clipă într-o zi de toamnă japoneză, pe muntele Zao. Restul gândurilor cu suspans, transmise prin intermediul scrisorilor le veţi descoperi singuri.
  5. Alina Nedelea, 2012, Şoseaua căţelu 42, Editura AllFa – este din categoria “cartea călătoare”; am primit-o de la Vali şi trebuie să o dau mai departe. Dacă vă place romanul frumos al unei actriţe ce îşi descrie cu umor, drama personală, trăită aproape jumătate în comunism şi alţi câţiva ani de sacrificiu după aceea, daţi un semn cu adresă să o pun la curier;
  6. Radu Mihai Crişan, 2008, Eminescu interzis – gândirea politică, Criterion Publishing, Bucureşti – cartea în care puteţi descoperi un altfel de Eminescu; o colecţie impresionantă de scrieri publicate în secolul al XIX-lea în ziarul “Timpul” şi care vă determină să fiţi atât de confuzi, încât chiar veţi avea impresia că Eminescu trăieşte şi descrie vremurile actuale. O scurtă selecţie a textelor am făcut aici ;
  7. Cărtărescu, Mircea, 2006, Mendebilul, Editura Humanitas – pe Cărtărescu nici nu-l comentez, nici nu-l recenzez. Nu sunt în măsură să fac ceva mai presus decât ceea ce mult mai bine v-ar putea el însuşi explica, în paginile cărţilor sale.
  8. Emanuel Tânjală, 2013, Jurnalul unui fotograf, Editura Humanitas – este o carte pe care m-am grăbit  să o citesc pentru că abia a fost lansată şi am vrut neapărat  să o pun pe lista asta. Jurnalul, aşa cum îi zice şi titlul, reprezintă o parte din viaţa fotoreporterului autor, care a debutat în presă în anii 1970 şi a lucrat la diverse reviste şi publicaţii ale vremii. Pe lângă fotografiile şi poveştile din spatele fotografiilor, veţi mai descoperi şi alte întâmplări sau caracteristici ale oamenilor la care nu v-aţi aştepta.

Printre alte treburi, anul acesta, nu-mi propun să citesc un anumit număr de cărţi. NU, nu pentru că nu-mi pasă de ele sau că aţi putea crede că cine nu-şi propune, nu realizează. Pur şi simplu am învăţat din mers că degeaba îţi propui dacă nu te ţii de cuvânt, aşa că las totul să se întâmple.

Deja mi-am pus deoparte toate cărţile pe care le-am cumpărat sau primit şi care stau la rând pentru a fi citite. Am făcut totuşi un pas important! În haosul din birou, printre hârtii, cărţi, proiecte şi alte aglomerări, ştiu totuşi că în colţul din stânga, sus, al bibliotecii am un teanc de cărţi ce aşteaptă să fie citite!

Dacă anul acesta nu mi-a dat mereu prin cap să fac recenzie la fiecare carte (blogul abia împlinind un an şi abia m-am lămurit cu ce se „mănâncă”), nu vă promit că anul în curs va fi altfel, dar mă voi strădui!

Cu imens respect… EU!

13 gânduri despre &8222;Dacă nu citeşti, rămâi în urma umbrei!&8221;

  1. m,ai facut curios cu stilul japonez. cred ca o sa abordez si ei un autor japonez. pentru a-ti fi mai usor, scrie pe blog 2-3 fraze dupa fiecare carte citita si la sfarsit de an le aduni

  2. Se pare ca Dan Puric devine un autor din ce in ce mai citit. Recunosc ca i-am savurat toate cele trei carti, cu toate ca nu spune nimic nou in afara discursurilor din conferintele youtube-ate. Pe cea de a patra nici nu mai sunt curios sa o deschid.

  3. Lectura e cel mai la indemana mijloc de informare, deci de instruire. Nu cantitatea lecturilor e importanta ci calitatea, in sensul utilitatii informatiilor in formarea caracterului si evolutia spirituala a individului. E o vorba: ” decat sa citesti 100 de carti si sa nu pricepi nimic, mai bine citesti o carte de 100 de ori pana o pricepi. Si cred ca e foarte important sa nu confundam autorul cu opera sa.

  4. Interesana lista ta, recunosc cateva titluri / autori intalniti destul de des, printre cei care au dat curs acestei initiative frumoase. Pe Dan Puric o sa-l trec si eu pe urmatoarea lista de cumparaturi.
    Cat despre cartea Alinei Nedelea, Soseaua Catelu 44, daca n-ai gasit cumva cui sa o trimit, I am in.
    Multumesc,
    Luminita

Mi-ar plăcea să-ţi ştiu părerea...

