Rolul muzeelor de ştiinţă în educaţia non formală

În revista Ştiinţa şi Tehnică din noiembrie  am detaliat importanţa muzeelor şi parcurilor ştiinţifice în educaţia non formală.

În numărul din februarie, am continuat cumva periplul, asa cum vedeţi în titlu, articolul integral si multe alte titluri faine, împreună cu cartea Revoluţia după Darwin, fiind la chioşcurile de difuzare a presei. Pentru prietenii mei de pe alte meleaguri, voi posta o copie dupa ce trece luna februarie 🙂

P1150115În sprijinul articolului din această lună, de la pagina 88 din revista menţionată, adaug un filmuleţ care exprimă bucuria şi non plictisul educaţiei pentru ştiinţă. Cam asta este diferenţa, iar la întrebarea unde se află România în această ecuaţie? Vă răspund în articolul cu pricina.

13 gânduri despre &8222;Rolul muzeelor de ştiinţă în educaţia non formală&8221;

  1. De data asta nu sunt de acord cu tine. Muzeele şi parcurile ştiinţifice (intuiesc termenul deşi mărturisesc că nu mi-e familiar) au un rol în educaţia non formală atunci când duci în vizită în ele cimpanzei sau contemporani de-ai noştri cu un IQ care nu depăşeşte valoarea limitei legale de viteză în interiorul localităţilor. Pentru cei pe care mama natură i-a blogoslovit cu ceva minte, muzeele şi parcurile ştiinţifice sunt instrumente educative în cel mai formal înţeles al conceptului. Părerea mea.

  2. Ceea ce este ciudat este tocmai cînd cineva se referă la un articol trăgînd concluzii doar din titlu.
    Apoi chiar să nu putem înţelege ce ar putea fi acelea „parcurile ştiinţifice” (chiar dacă nu ne sunt „familiare”) ?
    Interesant ar fi, pentru cei ca mine care nu pot pricepe în mod didactic şi strict „al noţiunilor”, să se facă de către domnul Cristian, analiza diferenţierea învăţămîntului nonformal şi cel formal.
    Eu citind repede pe „wikipedia” nefiind în domeniu, am înţeles că acestea se completează, chiar că cel nonformal vine în completarea celuilalt.
    Îmi vine greu să înţeleg, la vîrsta mea, că BAZA serioasă a educaţiei reale , după priceperea mea, cea Formală, nu se mai face în cadrul bine structurat didactic al Şcolii. Iar cea nonformală neputînd în niciun caz a o înlocui în cel mai bun caz doar a o completa.
    De-aceea ce afirmă dl. Cristian, cu ironia-i puţin cam prea picantă, mi se pare „exagerat” (eufemism!) că „muzeele şi parcurile ştiinţifice sunt instrumente educative în cel mai formal înţeles al conceptului” DECI : educaţia devine Formală de la un nivel încolo în sus. Părerea mea ! ( a mea !)
    Şi-apoi muzeele şi parcurile ştiinţifice sunt instrumente educative nonformale pentru oricine trece şi retrece pe-acolo, şi ar trebui să o facă, măcar din cînd în cînd, mai ales azi cu toate evoluţiile ştiinţifice, tehnologiilor, descoperirilor , copil, tînăr, adult, matur, la orice vîrstă.
    Adevărata EDUCAŢIE făcîndu-se studiind Temeinic în Şcoli şi Universităţi în modul cel FORMAL cu putinţă.
    Dacă n-am înţeles eu prea bine tema polemicii-dilemei, şi credeţi că m-am băgat prea tare ca musca-n lapte, vă rog să fiţi îngăduitori, şi să mă scuzaţi o ţîră.
    Vă mulţumesc astfel pentru înţelegere, şi anticipat, pentru eventualele lămuriri, dacă aveţi timp şi credeţi că merită lămurit un „ignorant” curios ( poate nu neapărat singurul care bîntuie pe-aici).

    • articolul complet din noiembrie este in arhiva mea la „am pagina mea in ST”. al doilea, adica acesta cu periplul, nu l-am pus intreg, inca! vizita prin muzeele de stiinta este necesara si completeaza, practic, teoria de la scoala. NU e greu de inteles! doar ca in Romania nu putem face asta, pentru ca nu exista un muzeu de stiinta pe modelul celor prezentate, ci doar sectii muzeare care nu au programe educative ;i nici nu dau posibilitatea atingerii obiectelor, eventual intr/o sala amenajata special.

  3. Cum mie îmi place totuşi să pricep cîte ceva, insist, deşi simt deja că meandrele sînt cu mult mai labirinticoase decît ne putem imagina riscînd chiar să „deranjez”.
    Dar deranjînd, mi-am zis, poate lămurim nişte chestii !
    Avem o mititică dezbatere ad-hoc formal-nonformal/ muzee şi parcuri ştiinţifice dar nu putem avea lesne-uşor şi îmbietor acces la textele cu pricina (din ST). Colo un „link”, sau textul în sine reprodus aici, ca cititorul să nu caute ca năucul ( eu de pildă în pagina de-aici am căutat „arhiva mea” n-am găsit-o (poate are alt nume) şi nici „am pagina mea în ST” (poate oi fi eu „tîmpit”, că „lene” nu pot spune că mi-a fost, am căutat ceva timp !) şi apoi,
    dacă” în România nu putem face asta, pentru că muzee de ştiinţă nu există care să ……” atunci despre ce mai vorbim „formală/nonformală” cum o fi ?
    Poate despre IDEE, poate despre viitoare iniţiative concretizate cîndva, poate despre ….. !
    Despre CE anume ?
    Sper să nu se supere careva.

Mi-ar plăcea să-ţi ştiu părerea...

